Bilde over SERVICE MINDS: Daglig leder Bjørnar Henriksen (til venstre) og salgssjef Erik Nicolaisen fremhever viktigheten av god service for å lykkes. Foto Øyvind Ludt
Hyster-importør med fokus på service
FREDRIKSTAD: – Vi skal ha service først, før vi selger maskiner. Det er ingen vits i å selge en truck for å bare selge en truck, sier salgssjef hos den nye Hyster-forhandleren Quick Truckservice, Erik Nicolaisen.
Quick Truckservice har vært Hyster-forhandler siden 2012, men overtok i høst import, salg og service av Hyster gaffeltrucker og materialhåndteringsutstyr i Norge. Det er Bjørnar Henriksen, daglig leder for Quick Truckservice, happy for.
For et års tid siden gikk daværende Hyster-importør ProTruck Norge konkurs. Også tidligere har det vært litt «til og fra» med forhandlere av det amerikanske truckmerket, noe som har skapt vanskeligheter for kunder og gitt merket et litt dårlig rykte.
Service først
I høst ble et imidlertid klart at Quick Truckservice i Fredrikstad har fått eneretten på importen til Norge.
Quick Truckservice har siden 2011 vært både underleverandør og servicepartner for de to tidligere Hyster-importørene, og på det grunnlag mener daglig leder Bjørnar Henriksen at selskapet er godt rustet til å bli en stabil leverandør. Samtidig som man ikke har planer om å gape over for mye, før organisasjonen er klar for det.
– Det er ingen som har lykkes helt med Hyster i Norge. Det er derfor vi tenker at vi skal ta det forsiktig. Servicen må være på plass før vi vokser, sier Henriksen.
Quick Truckservice har imidlertid et godt grunnlag å bygge på. Siden 2007 har Henriksen bygget opp bedriften, som i dag har 12 serviceteknikere fordelt mellom Fredrikstad og Drammen. Med Hyster-agenturet er også ny salgssjef på plass i Erik Nicolaisen – en ringrev fra bransjen.
Selv om det skal selges, er sunn drift det viktigste også for Nicolaisen.
– Vår filosofi er at vi ikke skal være avhengig av å selge hundrevis av maskiner for å overleve. Vi skal ha servicen i bunn, og ha det beinet og stå på. Så får vi vinne kunder gjennom god service. Trucken er jo ikke bedre enn servicen, sier han.
Selv om Henriksen og Nicolaisen er forsiktige og skal bygge sten på sten, er det selvsagt ambisjoner om vekst.
– Vi har en ambisjon om å bli landsdekkende, enten selv eller med underforhandlere. Men det kan være krevende å finne samarbeidspartnere. For servicen må jo være på plass, sier Henriksen, og sier det vil være aktuelt å åpne egne avdelinger også andre steder i landet.
Hyster er et amerikansk truckmerke, med røtter helt tilbake til 1929. Merket er en del av Hyster-Yale Materials Handling som er verdens femte største truckprodusent, og har produkter i så godt som alle kategorier løfteutstyr.
– Vi ønsker å selge alt vi, men det har vært fokus på «heavy duty»-maskiner, til for eksempel sagbruk, betong, industri og smelteverk, sier Bjørnar Henriksen, som har jobbet med truck siden han var 17 år, er stolt over at han nå kan tilby det han kaller en kvalitetsmaskin.
– Jeg har skrudd truck siden tidenes morgen. Jeg har ikke funnet noe som er dårlig med Hyster. Styringa, drivverket og de våte bremsene, er noe som er eksepsjonelt på Hyster, sier han når vi ber ham skryte litt.
Ved siden av Hyster kan for øvrig Quick Truckservice tilby trekkvogner fra MOL, og trucker fra det italienske merket Carer. Quick selger også Comac vaskemaskiner og Dulevo feiemaskiner.
– Nå kan vi levere hele produktutvalget og komplette serviceløsninger til både eksisterende og nye kunder over hele landet.
Det var Henriksen som startet Quick Truckservice i 2007. Bedriften vokst fra én person til et team på 14 ansatte og et hovedkvarter på 630 m² med verksteder og delelager. Sammen med et nettverk av lokale partnere yter bedriften service over hele Norge.
Bakgrunn: Hyster er et av de store globale varemerkene for materialhåndteringsutstyr. Konsernet har hovedkontor i Cleveland i Ohio, USA, og sysselsetter ca. 7800 personer rundt i verden. Herav er Hyster Europe et handelsnavn for datterselskapet Hyster-Yale UK Limited, og tilbyr mer enn 140 modeller av motvektstrucker, lager- og containerhåndteringsutstyr.
Tekst: Haakon Førde/Øyvind Ludt